Archief
Op deze pagina vindt u oude items van de voorpagina

Weest bevlogen    

Heapsteaps #9

 

Kunstinitiatief VHDG uit Leeuwarden organiseert onder de titel HEAPSTEAPS een reeks projecten in de openbare ruimte. Het Friese woord ‘heapsteaps’ betekent zoveel als ‘onverwacht, plotseling’. VHDG vraagt verschillende kunstenaars met hun werk onder en op te duiken op onverwachte plekken.
Machiel Braaksma plukt dingen uit het dagelijks leven, monteert ze opnieuw en schept met het nieuwe beeld situaties die hilarisch, ontroerend, verwarrend, relativerend of becommentariërend zijn. Voor HEAPSTEAPS komt hij naar buiten met een ‘bewegend’ ensemble.
Op de beide voorste portieren van een matzwarte, intimiderend grote Amerikaanse slee brengt Braaksma een speciaal ontworpen logo aan, met de tekst: ‘Weest bevlogen’. Het logo transformeert de auto, maar belangrijker nog: de auto en het logo halen de ogenschijnlijk onschuldige oproep naar de snelheid en actualiteit van 2008. Voertuig en logo samen spreken opeens de taal van deze tijd. Braaksma infiltreert de huidige, vluchtige manier van communiceren en geeft flink tegengas door met een tot bezinning manende tegenhanger op de proppen te komen.
Van 3 t/m 10 april 2008 rijdt de kunstenaar met zijn bewegend ensemble door de binnenstad van Leeuwarden. Op de Kunstvlaai A.P.I. presenteert hij de film die hij van deze ritten maakt. Tijdens de opening op 10 mei staan voertuig en bestuurder alert en stand-by naast de ingang van de Gashouder op het terrein van de Westergasfabriek.
‘Weest bevlogen’ is onschuldig, schijnbaar achteloos, licht ironisch, bijna komisch, verwarrend en becommentariërend. De stad, bezoekers van manifestaties en ander publiek lijken onderdeel te worden van een levende collage.
Het embleem WEEST BEVLOGEN verschijnt in een eenmalige gelimiteerde oplage van 200 stuks voor de prijs van € 10,-.